Diversen

Dit artikel stond in juni 2016 in het Nederlands Dagblad

Hoe de duivel mijn geloof versterkte

Door Jenö Sebök

Ik was ouderling en mijn predikant was benaderd door een gemeentelid met de vraag of predikanten tegenwoordig, net als Jezus vroeger, demonen kunnen uitdrijven. Daar had hij nooit iets over geleerd, maar als een goede herder wilde hij niet voor zijn verantwoordelijkheid weglopen.

De hulpvraagster had van jongs af aan een waarzeggende geest. Die had zij ‘geërfd’ van haar voorgeslacht. Lange tijd vond ze het wel prettig. Ze hoefde haar huiswerk nooit te leren, want bij een proefwerk

Een gelijkenis

Er was eens een jongetje in een dorpje in Afrika. Z’n ouders waren arm, maar gelukkig. Hij woonde in een klein lemen hutje, sliep op de grond, maar had meestal wel voldoende te eten, want z’n ouders hadden een stukje land waar ze wat mais op verbouwden en een par koeien die voor melk zorgden.. Moemba bracht z’n dagen door met spelen, voetballen, met een katapult op vogeltjes jagen, de omgeving verkennen, steeds verder van het dorp vandaan. Hij vond de wereld prachtig en genoot met volle teugen. Toen hij wat ouder werd

Dit is een hoofdstuk uit Je bent meer dan je brein, door Jenö Sebök

 

De overeenkomsten tussen hypnose en demonische gebondenheid zijn verbluffend. Iemand die demonisch gebonden is vertoont soms gedrag dat te vergelijken is met posthypnotisch gedrag. D.w.z. gedrag dat onder hypnose is opgedragen voor later; gedrag dat niet overeenkomt met zijn karakter. Bijvoorbeeld stelen of pesten, lelijke dingen doen of zeggen tegen een geliefde. Dat zou kunnen verklaren dat iemand bij wie de demon die verantwoordelijk is voor dat gedrag is uitgedreven, soms toch weer eens terugvalt in z’n oude kwaal.

 

Zoals een hypnotiseur iemand met pleinvrees kan suggereren dat hij helemaal niet meer bang is voor mensen, zo kan een kwaadwillige hypnotiseur een gezond iemand onder hypnose wijsmaken dat hij het benauwd krijgt als hij meer dan vijf mensen bij elkaar ziet. Een satanistische hypnotiseur